پوشت چیست؟

پوشت “Pochette” کلمه‌ای فرانسوی بوده که در زبان انگلیسی به آن مربع‌های جیبی “pocket squares” گفته میشود، به دستمال‌های جیبی کوچک، زیبا و رنگارنگی اطلاق می‌شود که معمولا در جیب سمت چپ روی سینه کت آقایان قرار می‌گیرند. این اکسسوری کوچک و به ظاهر کم‌اهمیت می‌تواند یک کت‌وشلوار معمولی را به استایلی شیک تبدیل کند.
پوشت یک اکسسوری مردانه به شکل پارچه‌ای مربع شکل و کوچک است. برای ساخت این دستمال زیبا معمولا از پارچه‌های گران قیمت و بسیار باکیفیت استفاده می‌شود. این دستمال‌ها معمولا با ابعاد متفاوت از ۲۵ سانتی‌متر مربع تا ۴۰ سانتی‌متر مربع طراحی و تولید می‌شود.

تاثیر پوشت در استایل اقایان

علت گسترش پوشت در جوامع انگلیسی و فرانسوی چه بود؟

اشراف فرانسوی برای مقابله با بوی ناخوشایندِ احتمالی بدنشان از پوشت‌های عطرآگین استفاده می‌کردند. از سال ۱۴۰۰ میلادی، استفاده از این دستمال پارچه‌ای در اروپا محبوبیت یافت. افرادی که از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بودند دستمال‌های ابریشمی و گلدوزی شده را به‌عنوان یک اکسسوری مردانه کاربردی با خود به همراه داشتند. نقوش زیبا و طرح‌های منحصر به‌فردی که بر روی این دستمال‌ها دوخته می‌شدند از ثروت، موقعیت خانوادگی، جایگاه مالی و اجتماعی بسیار بالای فرد خبر می‌دادند.
بهترین انواع پوشت‌های قدیمی، دستمال‌های دانتل و گلدوزی‌ شده‌ای هستند که در قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا تولید شده و توسط کاترین مدیچی (Caterina de’ Medici) به فرانسه وارد شده بود.

پوشت چگونه به مد و فشن راه یافت؟

در قرن نوزدهم میلادی، هم زمان با گسترش استفاده از کت و شلوار مردانه، پوشت هم رواج پیدا کرد. در آن زمان، مردان خوش‌پوش علاقه‌ای نداشتند که دستمال‌های جیبی (پوشت) و استفاده‌ شده‌ خود را در کنار سکه‌ها و سایر اشیا ارزشمند خود قرار دهند. به‌همین منظور، جیب‌های کوچکی در سمت چپ و روی سینه کت آقایان تعبیه شدند تا جایگاه مجزایی برای دستمال‌های پارچه‌ای باشد.
از قرن نوزدهم میلادی و هم‌زمان با گسترش کت و شلوارهای مردانه، استفاده از پوشت به یکی از نمادهای مردانگی و جنتلمن بودن تبدیل شد. دلیل اصلی این امر هم آن بود که در آن زمان، آقایان از این دستمال‌های ابریشمی بیش‌تر برای تحت تاثیر قرار دادن خانم‌ها استفاده می‌کردند.

امروزه این دستمال‌ها تنها حالت تزئینی دارند و برای تکمیل استایل کت و شلوارهای مردانه به‌کار می‌روند. استفاده از این سبک تا اوایل قرن بیستم ادامه یافت و با رایج شدن روش‌های مختلف تا زدن پوشت از محبوبیت بیش‌تری هم برخوردار شد.

اصل اساسی ست کردن پوشت

پوشت‌ها در ابتدا با استفاده از پارچه‌های ابریشمی یا کتانی سفید و ساده درست می‌شدند. اما این روزها، این اکسسوری پرطرفدار در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها تولید می‌شود و به منظور ایجاد تضاد رنگ در کت‌ و شلوار استفاده می‌شود. بهتر است از پوشت‌هایی با رنگ‌های متضاد و یا مکمل رنگ اصلی لباس‌تان استفاده کنید تا بیشتر دیده شود.

ست کردن پوشت با کت

پوشت را چگونه با لباس ست کنیم؟

ست کردن پوشت و پیراهن:

بهتر است رنگ و طرح پیراهن و دستمال جیبی (پوشت) با یکدیگر در تضاد بوده یا مکمل یکدیگر باشد. توصیه می‌شود از به‌کار بردن پوشت‌های هم‌رنگ و هم‌شکل با پارچه پیراهن اجتناب کنید. در غیر این‌صورت، استایل برازنده شما به‌اندازه کافی شیک نخواد شد.

ست کردن پوشت با پیراهن

ست کردن پوشت با لباس‌های غیر رسمی:

پوشت، اکسسوری است که بیش‌تر برای موقعیت‌های رسمی به‌کار می‌رود؛ اما، در صورت تمایل می‌توانید آن را با انواع کت تک هم ست کنید و در عین کژوال بودن، شیک و منحصر به‌فرد باشید. برای این منظور، ضمن توجه به رنگ کت و پیراهن و پیروی از قوانین بالا لازم است نحوه تا کردن پوشت را هم تغییر دهید. تا کردن به روش پف‌دار یکی از بهترین گزینه‌ها برای مواقع غیر رسمی است.

ست کردن پوشت با کت تک

ست کردن پوشت در لباس دامادی:

اغلب برندها و کارشناسان مد و فشن توصیه می‌کنند از کراوات، پاپیون و پوشت هم‌رنگ و هم‌شکل استفاده نکنید. اما، دامادها می‌توانند برای ست کردن کت و شلوار دامادی از این قاعده مستثنا باشند. یک دست کت و شلوار فاخر، یک پیراهن سفید عالی و خوش‌دوخت، یک کراوات یا پاپیون تک رنگ یا دارای طرح کلاسیک و یک پوشت با طرح و رنگی مشابه با آن‌ها می‌تواند استایلی به یادماندنی برای داماد خلق کند.

استفاده از رنگ‌های مکمل:

یکی از راه‌های ست کردن کت تک با پوشت، استفاده از رنگ‌های مکمل است. برای مثال اگر کت سبز پوشیده‌اید، با یک دستمال جیبی قرمز، استایلتان را کامل کنید.

ست کردن پوشت با کت

پوشت با طرح و رنگ شلوغ انتخاب نکنید!

پوشت‌ها غالبا مانند کراوات‌ها، طرح‌های بسیار متنوعی دارند. در انتخاب پوشت برای کت نباید از طرح و رنگ پررنگ و نقش استفاده کرد. اگر کت و شلوار شما طرحدار است نباید از پوشت‌هایی با نقش‌ و نگار زیاد استفاده کنید. پوشت‌هایی پرنقش و نگار برای کت‌های ساده و تک‌ رنگ می‌باشند.
هدف استفاده از اکسسوری، روح بخشی اندک به استایلتان است، پس در الگو و طرح، میانه‌رو باشید. در غیر اینصورت، ظاهر شما، زیبا نخواهد شد.

اگر نمی‌توانید انتخاب کنید، پوشت سفید را بردارید

سفید یک رنگ کاملا کلاسیک برای پوشت است. این رنگ تقریبا با هر کت و هر کراواتی مناسب بوده و فقط باید دقت کنید که پوشت شما کاملا تمیز باشد و آن را به درستی تا بزنید.

انتخاب پوشت

استایل مناسب برای استفاده از پوشت کدام است؟

در گذشته پوشت‌ها مناسب مراسم‌های رسمی بود و در استایل کلاسیک به‌کار می‌رفت؛ اما با افزایش میزان محبوبیت این اکسسوری به استایل کژوال و روزمره نیز راه یافت.
چه شما یک استایل کژوال با کت غیررسمی داشته باشید و چه یک استایل رسمی با کت و شلوار رسمی، در هر صورت قرار گرفتن یک پوشت مناسب با استایل شما می‌تواند شما را فردی با ذوق و سلیقه نشان دهد و شیک پوشی شما را بهبود ببخشد.
نکته: البته این نکته را هم باید درنظر داشته باشید که پوشت استایل رسمی با پوشتی که در استایل کژوال به‌کار می‌رود از نظر رنگ، طرح، جنس و مدل تا زدن پوشت متفاوت است.
کت کژوال لباسی بین پوشش کاملاً رسمی و لباس راحتی و عامیانه است؛ در واقع نیمه رسمی محسوب می‌شود و این باعث می‌شود که دست شما در انتخاب رنگ‌های بیشتری باز باشد.

انتخاب پوشت در استایل اسپورت

جایگاه پوشت در استایل کژوال

استفاده از پوشت در استایل کژوال چندان مرسوم نیست و استفاده از آن می‌تواند شما را متمایز از دیگران نشان دهد. اگر همراه با کت کژوال، یک دستمال سفید یا یک پوشت کمی روشن‌تر از رنگ کت انتخاب کنید؛ می‌توانید استایل خود را به سمت رسمی شدن سوق دهید.
پوشت‌ها را با رنگ‌ها و چین‌های مختلف تست کنید تا سبک مناسب با استایل خودتان را پیدا کنید. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که بهتر است اندازه دستمال جیب شما کمتر از ۱۶ اینچ در ۱۶ اینچ نباشد؛ زیرا ممکن است، بصورت کامل در جیب فرو رود.
بازلی همواره در تلاش است که از جزئی ترین تا کلی‌ترین اجزا استایل شما را با دقت فراوان طراحی و به بازار عرضه کند تا شما با خیال آسوده هرآنچه را که از یک استایل عالی در نظر دارید، تهیه کنید. استایل و راحتی شما دغدغه ماست…