حفظ و ماندگاری ذهنیت خوب، رسالت بازلی است

 

گفت‌وگو با آقای بیگدلی

مدیر برند بازلی

بازلی، فعالیت حرفه‌ای خود در ایران را از سال 1393 و در عرصه پوشاک آقایان، آغاز نمود. همچنین با اتکا بر دانش تخصصی و همگام با تکنولوژی هزاره سوم صنعت پوشاک، گام‌های اساسی در این صنعت برداشت. محصولات بازلی از اولین سال فعالیت تا به امروز، جلوه‌ای از سه باور اصلی برند یعنی برازندگی، زیبایی و کیفیت هستند.

مسعود بیگدلی، به عنوان راهبر دیزاین و بنیانگذار این برند، توانست طی فعالیت چندین‌ساله، برند خود را در صنعت پوشاک داخلی ایران ثابت کند. این برند با تیم مجرب و متخصص خود در زمینه طراحی و تولید، با استفاده از متریال باکیفیت، محصولاتش را در بازار عرضه می‌کند.

دعوت می‌کنیم، گفت‌و‌گوی ما با ایشان را در ادامه مطالعه فرمائید:

جناب بیگدلی، لطفاً در خصوص فلسفه ایجاد برند بازلی توضیحاتی بفرمائید. با توجه به این‌که تا قبل از شروع به فعالیت این برند، برندهای دیگری هم در کشور در حال فعالیت بودند.

خلق بازلی تصمیم یک شبه نبود، شروع این مسیر در حالی در من ریشه دواند که همراه پدر که در صنف پوشاک بودند  فعالیتم را در لایه‌های پایین شروع کردم مجید جوزانی مدیر فروش فعلی بازلی هم از ابتدا با من همراه بود. در شروع هدف حتمی ما ایجاد یک برند نبود بلکه در حال کشف نیازهای بازار بودیم که در نهایت بازلی متولد شد.

طی پنج سال اخیر، برند بازلی توانسته در حوزه تبلیغات، فروش و رضایتمندی مشتری، به رکوردهای خوبی دست یابد. بفرمائید از چه راهکار یا مشاوره‌هائی استفاده می‌کنید که توانسته‌اید بازار را جذب نمائید؟

نقطه عطف برندها زمانی شکل می‌گیرد که مشتری را در مرکزیت کسب و کارشان قرار دهند، من و همکارانم این تعهد را در سازمان جاری کردیم. سعی می‌کنیم چالش‌ها،  نیازها، خواسته‌ها و انتقادات مشتری را بررسی کنیم و بازلی را از بیرون ببینیم. تا زمانی که درون یک برند هستیم تعصبات و علایق واقعیت را از ما دور می‌کنند. همین تفکر هم باعث شد تا در بخش‌هایی که متوجه شدیم سبد محصول ناقصی را به مشتری ارائه دادیم تغییراتی را ایجاد کنیم و آن‌ها را توسعه دهیم به عنوان مثال در کلکسیون کژوال.

می‌توانم سوال کنم چند سال سن دارید؟

حدود 34 سال.

به نظر می‌آید اولین عامل موفقیت برند بازلی در وهله اول خود شما باشید آن هم با توجه به استایل خوبی که دارید و در بقیه موارد نیز مانند انتخاب سبک‌ و رنگ‌های مختلف، بهترین‌ها را برگزیده‌اید. لطفاً بفرمائید شما بیش‌تر طرفدار و مروج یک سبک هستید یا فروشنده یک محصول؟

تا زمانی که باور وجود نداشته باشد فروش معنای حقیقی خود را از دست می‌دهد. معتقدم که نمی توان به یک سبک باور نداشت اما آن را به مشتری فروخت. زندگی کردن با یک سبک در الویت است و سپس فروش در جایگاه دوم اهمیت قرار دارد.

با بررسی محصولات بازلی متوجه می‌شویم شما به جزئیات توجه ویژ‌ه‌ای دارید و این اساس کارتان محسوب می‌شود و حتی به نوعی سعی در ارتقاء آن دارید. اما گویا همچنان احساس رضایت قطعی ندارید.

رضایت کامل به معنای نقطه‌ی پایان بر بهبود است و از آن سو ایده‌آل گرایی افراطی هم مخرب است .من هیچ‌گاه از یک محصول رضایت کامل ندارم و معتقدم این محصول، همچنان می‌تواند ارتقاء یابد چون سعی دارم بازلی را از نگاه مشتری ببینم. فشن هنر ابراز درون است و جزئیات در این هنر نقش مهمی را بازی می کند.

شما می‌توانید برند بازلی را همتراز محصولات برندهای دیگر دنیا قرار دهید. این جسارت از کجا نشأت می‌گیرد؟ ایا از همان ابتدا قصد داشتید در رقابت قرار بگیرید؟

همانطور که می دانید در هر برهه‌ای همانقدر که تهدید وجود دارد فرصت ها را هم باید کشف کرد. به همین جهت روی آرودن مشتری‌ها به برندهای داخلی،  تغییر نسل‌ها و سبک پوشش فرصتی بود برای برندهای داخلی تا ذائقه‌ی خود را بهبود بخشند ما هم تلاش کردیم تا جایی که می‌توانیم استانداردهای بین المللی را در برند بازلی پیاده سازی کنیم و برای همین هم نیاز به بومی سازی دانش در خیلی از حوزه های فشن احساس می‌شد.

دوره‌های مدیریت بازرگانی و فروش را گذرانده‌اید؟

مخصوصا در این زمان که از نگاه من به علت دسترسی گسترده به منایع آموزشی در بهترین دوران تاریخ قرار داریم. من هم به عنوان راهبر بازلی از این قاعده مستثنی نیستم و می‌کوشم تا هر روز بیشتر بیاموزم….

با بررسی محصولات برند بازلی متوجه می‌شویم شما در کارتان دارای یک سیر تکاملی هستید و نگاه ویژه‌ای به تولید یک محصول خوب دارید. در این خصوص، بیش‌تر برای مخاطبان ما توضیح دهید.

آموزش هیچ گاه انتهایی ندارد در بازلی تنها محصول مهم نیست بلکه ارزشی که آن محصول ایجاد می‌کند و حسی که به مخاطب منتقل می کند بسیار اهمیت دارد  لباس بخشی از زندگیست، همراه انسان در وقایع مختلف  است چه بخواهیم یا نه تاثیر زیادی در احساس افراد  نسبت به ما دارد از این روی حس پشت خلق محصول اهمیت دارد و ممکن است تمام عصاره‌ی تفکرات یک برند در محصولش قابل مشاهده باشد.

آیا همیشه به همین اندازه در کارتان وسواس و دقت نظر دارید؟

بله، این روش را برای بهبود کارمان همواره بکار می‌گیریم.

برند بازلی دارای چند شعبه است؟

در حال حاضر، در حدود 16 شعبه.

طی ارتباطاتی که با برخی مشتریان شما داریم، متوجه شدیم که اغلب آن‌ها از این که محصولی از محصولات  بازلی، دیگر موجود نباشد، گله‌مند هستند. آیا این جزو سیاست کاری شماست یا این‌که واقعاً حجم خریدی که از این برند انجام می‌شود، بالاست؟

من معتقدم، اگر یک مدل دارای تعداد بیش از حد باشد، دیگر معنای خود را از دست خواهد داد بنابراین، همواره کوشیده‌ایم تا مشتریان خود را به سمت استفاده از محصولات جدیدتر سوق دهیم. چراکه به نظر من هر محصول جدید،  وام دار احساسی منحصر بفرد است . البته هر برند، استراتژی خاص خود را دارد و همین موضوع، باعث تفاوت و تمایز یک برند از برند دیگر می‌شود. کپی‌برداری کامل از یک نسخه برند، کار صحیحی نیست و هر برندی باید با توجه به جمیع شرایط و فرهنگ مردم حرف و امضاء خودش را در تولید یک محصول داشته باشد.

به نظر می‌رسد همکارانی که در شعب مختلف برند بازلی مشغول به کار هستند، خودشان به نوعی، استایل‌گرا هستند و به همین دلیل، به مشتریان در انتخاب رنگ و مدل کمک می‌کنند. این ویژگی ذاتی آن‌هاست یا این‌که شما چنین افرادی را برگزید‌ه‌اید؟

محیط و افرادی که همراه ما هستند  فرهنگ بازلی را پدید آوردند که در طول زمان تحول یافته و بستر ساز تصمیمات است.  انتخاب نیرو در بسیاری از قسمت‌ها بیش‌تر، حسی است و روابط ما با نیروهایمان، روابط کارفرما و کارمند نیست چرا که نسل جدید، این روابط را نمی‌پسندد. اگر بخواهیم هر نظری را به آن‌ها دیکته کنیم، جواب نمی‌دهد. آموزش‌های ما به آن‌ها نیز کاملاً دوستانه است.

شعار بازلی چیست و چقدر به این شعار عمل می‌کنید؟

ما به اصولی معتقدیم  که بر اساس آن پیش می رویم اما هنوز به شعار واحدی نرسیده‌ایم و شاید هم نرسیم!

به کدام ویژگی محصولات برند بازلی یا بخش‌های تولیدی‌تان مفتخر هستید و به آن می‌بالید؟

اهمیت به جزئیات نقش انکار نشدنی در بازلی دارد و این فقط در محصول نقش آفرینی نمی‌کند و بخشی از ارزش‌های فرهنگی بازلی است.

با توجه به این‌که در برند بازلی تولید در همه بخش‌ها راه‌اندازی شده است مانند بخش کژوال، چرم و . . . ، آینده بازلی را کجا می‌بینید؟

روش تولید ما صرفاً بر اساس نیازهائی است که خود ما هم احساس می‌کنیم. یک نوع چمدان، چتر و چیزهائی از این دست، طبیعتاً نیاز خود من نیز هست و ما سعی در برطرف کردن نیاز افرادی مثل خودمان داریم.

بخش تولید شما شامل کژوآل، کلاسیک و حتی عطر است. قصد دارید فعالیت خود را در همین بخش‌ها ادامه دهید؟

توسعه محصولات برندها استراتژی محبوب در صنعت مد است چراکه همانطور که گفتم مد در لایه‌های مختلف زندگی افراد اثر دارد ما در همه بخش‌های تولید به فعالیت خود به همین روند ادامه می‌دهیم البته به‌جز بخش عطر که چالش‌های خاصی دارد. در حال حاضر در این زمینه تولید نداریم.

چیزی که در کار شما کاملاً مشهود است این که مرتباً در حال تغییر طراحی و دیزاین و تغییر ویترین خود هستید. این موضوع، ناشی از ذهنیت خودتان است یا از جاهای دیگر هم الگوبرداری می‌کنید؟

در بحث دیزاین، از نظر استفاده از رنگ باید جسارت خاصی داشته باشیم. به این معنا که در لحظه بتوانیم حس خوبی را به واسطه نوع رنگ به مخاطب منتقل کنیم. من به موضوع رنگ سال اعتقادی ندارم و از نظر من تمام رنگ‌ها زیبا هستند. مهم این است که از کدام تنالیته رنگی برای کدام محصول و با چه کیفیتی استفاده کنیم.

آیا بازلی، سفیر برند دارد و این فرد چه کسی و نحوه انتخاب وی چگونه است؟

آقای بهرام رادان عنوان سفیر برند بازلی را دارند. ایشان با انتخاب محصولات این برند، به این نتیجه رسیده‌اند که برند بازلی حس بهتری نسبت به برندهای دیگر در ایشان ایجاد می‌کند.

معنی واژه بازلی چیست و اصولاً دلیل انتخاب آن چه بوده است؟ شروع کار از چه زمانی بوده و نقطه عطف تولید محصولات این برند چیست؟

نام این برند، انتخاب پدرم است که از گذشته در حوزه پوشاک فعالیت می‌کردند. بازلی در فرهنگ دهخدا به معنی مرد آزموده و پخته، مرد مجرب و کامل در تجربه است. من ابتدا به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کردم و در حوزه ورزش فعالیت داشتم اما از سال 87 به این حوزه روی آوردم و حدود سال 93 این برند ثبت گردید. چهار تا پنج سال گذشته، نقطه عطف تولید محصولات این برند محسوب می‌شود

آیا نگران اشباع شدن بازار از محصولات تولیدیتان نیستید؟

هر برندی طعم و احساس منحصر به خود را دارد. با توجه به سلایق و لایه‌های مختلف جامعه، انتخاب ها هم متغیر است. البته تغییر جز لاینفک برندهاست . اگر تغییر در طول زمان نباشد برند از بین خواهد رفت اما اگر نوآوری و اشتیاق وجود داشته باشد پذیرش تغییر آسان‌تر خواهد بود.

در مورد موضوع فریسایز بودن محصولات، با توجه به آن‌که عموماً نسل نوجوان به استفاده از محصولات خارج از فرم و به اصطلاح پوشاک گشاد روی آورده‌اند، ایا به نظر شما این موضوع را باید به عنوان تهدیدی تلقی کرد؟

البته این پوشش‌های ساختارشکنانه معمولاً مدهائی گذرا هستند چرا که استفاده از این نوع پوشاک در همه محیط‌ها مثل محیط کار و . . .  امکان‌پذیر نیست و در همه محیط‌ها نمی‌توان اینگونه ظاهر شد و تنها در شرایط خاص خودش قابل استفاه است. بنابراین شرایط باید به گونه‌ای باشد که استفاده از یک محصول یا لباس در گذر زمان، ذهنیت خوبی از خود برجای گذارد و فراتر از  این ذهنیت خوب از بین نرود.

با توجه به تمام موقعیت‌هائی که در دوره نوجوانی و جوانی داشته‌اید و موفقیت‌هائی که در مجموعه بازلی به آن دست یافته‌اید سوالی که پیش می‌آید آن است که چرا در همان دوران به مهاجرت از ایران فکر نکردید یا چرا در حال حاضر مهاجرت نمی‌کنید؟ید

اتفاقاً، در دوره نوجوانی، همه شرایط برای مهاجرت من از ایران فراهم بود اما هیچ‌گاه خودم تمایلی به این کار نداشتم. فکر می‌کنم به هر حال همواره، عده‌ای رسالت‌هایی بر دوش دارند که باید آن را انجام دهند و اگر قرار باشد همه از کشور خارج شوند درست نیست. به عقیده من، تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌‌ها برای کسی که بخواهد کاری در این‌جا انجام دهد وجود دارد به همین دلیل من شرایط را برای ادامه روند کاری بازلی مثبت می‌بینم.

به عنوان سوال پایانی، اگر مطلبی دارید بفرمائید.

ضمن تشکر از شما، لازم است اینجا این نکته را با افتخار ذکر کنم که فعالیت در مجموعه بازلی، قائم به وجود یک نفر نیست مبتنی بر کار گروهی بوده و خواهد بود و اگر چنین نباشد، یک برند متولد نخواهد شد. کار گروهی که بر مبنای از خود گذشتگی باشد و ما به عنوان حلقه مدیریتی این برند، شبانه‌روز در تلاش هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *